zaterdag 21 maart 2015

Excursie bij Toeval – de Houtsnip





 



Excursie bij Toeval – de Houtsnip

Vandaag is het lente. De tuin al vol bloemen. Mooi om erop uit te trekken. Excursie van IVN, KNNV met het Groninger Landschap in het Hunzedal, het Zuidlaardermeergebied. Leuk.
      Minder leuk is dat ik snipverkouden ben en daar graag snel van af wil zijn. Daarom besluit ik de excursie te laten schieten en wat uit te slapen. Excursie gemist.
      Maar dat gaat zo maar niet. Kijk, dat is prettig, de excursie komt naar mij toe. Opgestaan, zie ik een bruin beest scharrelen in onze halfwilde tuin bij de opslag van snoeihout. De buren hebben tegenwoordig kippen en de eerste gedachte is dat er krielkippen zijn bijgekomen.
      Die hebben echter geen lange donkere snavel. Het is een houtsnip. Misschien niet zeldzaam, maar moeilijk te spotten. Zijn schutkleur is perfect voor de rommelige achtertuin. Had hij stil gezeten dan was hij onopgemerkt gebleven. Prachtige vogel, is dit bruin?
      De houtsnip op excursie, midden in de stad, ongetwijfeld begrepen dat ik snipverkouden ben. Tien minuten later is hij uitgescharreld en vliegt verder. Dag snip.