dinsdag 18 april 2023

Snorren in het land

 Mooi op een haast zomerse dag te lezen over de natuur. Het blad Vogels van Vogelbescherming viel op de mat. Snel even doorgekeken, een eerste blik. Gaat over de snor. (Locustella luscinioides). Ik lees dat het maar matig goed gaat met deze soort. Er zijn er zomers in Nederland circa 3000 broedparen van en ze staan op de Rode Lijst.

 Ik heb wel wat met deze soort. De snor zingt ‘snorrend’, vooral heel mooi en lang aanhoudend. Toen ik een paar jaar terug een hoorapparaat kreeg aangemeten, was mijn eerste daad in horende staat naar het natuurgebied de Onlanden te gaan. En werkelijk, ik kon weer een aantal zangers horen en ze daardoor ook makkelijker traceren. Zo hoorde ik de snor weer en kon zelfs een leuke foto van hem nemen. Alsof zijn aanwezigheid heel gewoon was.

Leuke vogel dus, zeker voor mij een symbool. Een symbool van goed luisteren. Fijn om in het veld tegen te komen en te horen. Het artikeltje meldt dat ze schaars zijn. Vooral te horen, eerder dan je ze ziet. Misschien valt het mee en laten andere snorren zich niet horen. In ieder geval zijn ze goed voor een voorjaarsgroet op een mooie dag.


Wil je de snor horen, ga dan naar:  vogelbescherming.nl/snor




Snor (Locustella luscinioides).