maandag 19 maart 2012

Eenzame mol

Met vergissen weet je het nooit zeker. Vrijdag jl. kwam ik op mijn racefietsje door het dorp Winde en zag vlak voor me een vogel in een wat golvende vlucht, vergelijkbaar met een specht, naar de boom op de hoek vliegen. Hij ging vrij laag zitten, ik stopte en kon de vogel enkele minuten goed bekijken van korte afstand. Voor mij onmiskenbaar, een draaihals. Een nogal zeldzame verschijning, maar ik had hem in 2008 al gezien op landgoed Ampsen bij Lochem, en die draaihals uitvoerig kunnen bekijken. Alles wat er wat op lijkt was het niet. Geen specht, gezien de kleuren, geen lijsterachtige als een koperwiek, gezien de manier van zitten en ook de kleuren. Wel de wat gemarmerde tekening en de typische kop met de korte snavel. Thuis in de vogelliteratuur alles nog bekeken of iets zó op de draaihals lijkt dat ik me kon vergissen. Wél vroeg, draaihalzen komen doorgaans later.

Onmiskenbare waarnemingen geef ik soms door aan registratiesystemen. Zoals regelmatig schelpen van Schier en Skylge aan het zogeheten Centraal Systeem. Minder vaak zet ik vogels op Waarneming.nl. Alleen als ik zeker ben en denk dat anderen er wat aan hebben. Dus de draaihals op Waarneming.nl gezet.

Gelijk discussie. Aardige reacties, maar de draaihals was minstens drie weken te vroeg, uitzonderingen daargelaten, en documenteren kon ik het niet. Inderdaad. Schelpen vliegen niet weg, een groot voordeel. Bij twijfel laat ik een schelp gewoon aan een deskundige zien en stuur als het iets zeldzaams is een foto mee. Conclusie: bij gerede twijfel schrappen. Dus de waarneming weer verwijderd. Al zag ik de draaihals. Twijfel aan de twijfel.

Geen probleem. Het is normaal. Weten we wel zo zeker wat we zien? Wat je ziet, neem je waar, ja, ja… Je kunt je echter ook vergissen in het vergissen. Dan heb ik de draaihals echt goed gezien en keurig alles uitgesloten wat er wat op lijkt. Een koperwiek, denk ik toch nog, was het geen koperwiek? Dat is ook achteraf. Koperwieken en kramsvogels heb ik recent vaker dan eens gezien. Waarom zou ik die niet herkennen als die minder dan tien meter van me zit? Een grote lijster, suggereerde iemand nog. Die is groter.

In de wetenschap moet de twijfel overwinnen, juist om die weer te kunnen overtreffen. Wég dus draaihals, uit de statistiek. Wel jammer voor Winde. Van het afgelopen jaar zijn hier niet veel waarnemingen. Ik zie één mol. Dat is te weinig voor Winde, want regelmatig zag ik vrijwel recht boven dit dorp prachtige buizerds in de lucht staan. Die worden dan wel niet doorgegeven, omdat ze zo gewoon zijn. Is dat dan terecht? Maar ach, de mol blijkt toch niet zo eenzaam. Over een iets langere periode zijn er mooie waarnemingen uit de omgeving van Winde, zoals van beflijsters.

Soms zie ik op mijn racefietsje dingen die ik langzaam lopend met de kijker gemist zou hebben. Andersom ook natuurlijk. Maar ongeacht het voertuig, met vergissen weet je het nooit zeker.




 
Eenzame mol? Deze is in ieder geval gezien.

.