zaterdag 19 november 2022

Leuke dingen, dichtbij

Terwijl de Volkskrant op deze mooie zaterdagochtend me met een ellenlang verhaal over wangedrag bij De Wereld Draait Door wil opzadelen, kijk ik eerst even door het raam naar buiten. De Linden verliezen hun laatste bladeren. De straat tijdelijk geplaveid met blad. Mooie kleuren, eerste vorst van deze winter.
    Klinkt poëtisch, net als die doordraaiende wereld. 'Wereld draait door, blad valt naar beneden.' De beweging van het blad valt meer op dan de draai van de wereld. Leuke dingen zijn er genoeg, dichtbij.
    Kijkend met mijn kijker naar de stam van de Lindeboom lijkt die nog meer in beweging. En dat klopt. Al woon ik zo ongeveer midden in de stad, op de stam voor mijn huis loopt een Boomkruiper. De Boomkruiper is leuk, want hij kan alleen maar vooruitlopen. Dat zegt men, dat zegt de vogelaar.
    En ja, hij foerageert vooruit, langs de hele stam. Uit het boekje, zoals het hoort. Laat de wereld maar draaien. Veel leuke dingen zijn dichtbij, de natuur begint hier en er valt vast veel meer te ontdekken.
    Leuke dingen, waar zijn ze? Dichtbij. Toeval is het niet.

 




Stop de oorlog in Oekraïne