dinsdag 15 maart 2022

Oekraïne

‘De oorlog in Oekraïne is afschuwelijk.’ Tot zover dit citaat. Het is waar en inmiddels duizenden keren herhaald. Hoe heeft de hele mensheid zó weg kunnen kijken van het grote gevaar? Mijn blog voegt niets toe, dus bewaar ik nog iets voor vriendelijker tijden.

Het genoemde citaat is de eerste regel van een van de goede, leerzame stukken over de oorlog, geschreven door het initiatief. ‘Stop Wapenhandel’. Lees dit en zeg het door. Ik kan me daar in hoge mate in vinden en ga het niet nog een keer zeggen, althans nu niet.

Zie https://stopwapenhandel.org/ Daar is veel goeds te vinden.

Overigens moet ik ook steeds denken aan de Russisch-Oekraïense schrijver Konstantin Paustovski. Zijn boeken, allemaal in mooi Nederlands vertaald, helpen deze wereld te leren kennen. Lees ze. Ook deze aanbeveling is helemaal niet origineel. Dat moet ook niet.