zondag 22 april 2012

Speling van de natuur


Was deze uitdrukking er al voor de evolutietheorie? De natuur die zelf speelt, ordent en grapjes uithaalt? Gisteren bij Lochem in mijn lievelingsbos Ampsen rondgebanjerd en vogels gekeken. Met wat geduld van mijn kant lieten de goudvink, geelgors, groene specht en wat andere types zich wel weer zien. Op veel plaatsen de zang van de zwartkop en hij kwam soms ook even beneden kijken.




Het grapje van de natuur zag ik al op de heenweg, in Lochem aan het begin van de Noorderbleek. Daar wipte een ekstergekleurde vogel, die beslist geen ekster was. Alsof hij was gebleekt. Het was weliswaar de dag van de val van Kabinet Rutte, maar Wilders was het niet.




Het lijkt me gewoon een merel, een mannetje. Internet laat zien dat hij vaker voorkomt en in Lochem heeft hij geloof ik al in de krant gestaan. Een zeldzaamheid is dit vast wel een beetje. Hoeveel zwarten staan hier wel niet tegenover? Blijkt weer eens dat we de natuur moeten laten spelen, dan komen de verrassingen vanzelf.


PS – Deze bonte merel moest natuurlijk eerst even. De aangekondigde blog over Heertjes visie over Marx volgt binnenkort.