vrijdag 20 januari 2012

Stabiliteitsschade

Soms brengt een ongeluk in de slipstream nog iets positiefs met zich mee. In de talloze commentaren op het stranden van het cruiseschip Costa Concordia beschrijft een deskundige hoe het ongeveer in zijn werk ging. Door het grote lek ontstond er stabiliteitsschade en was de ramp niet meer te vermijden.
Iets voor dominee Gremdaat: ‘Kent u die uitdrukking, stabiliteitsschade’? Onze editie thuis van de De Dikke Van Dale uit 1992 kent het woord niet. Maar toen was het schip nog niet vergaan. Gebouwd zelfs nog niet, al zou je dat niet zeggen als je die ouderwetse stoombootpijp ziet.

‘Stabiliteitsschade’. Het is toch wel actueel, en niet alleen bij het zinken van een moeilijk zinkbaar schip. Denk eens aan het HBO en het afglijden op het hellend vlak van de Hogeschool Inholland. Er was heel wat stabiliteitsschade en niet alleen in Holland. En de financiĆ«le crisis. Toen de woekerwoekerwinstzeepbel uiteenspatte werd duidelijk hoe groot de stabiliteitsschade al was toen ieder zijn mond er nog over hield. Zolang je zelf incasseert wil je van geen stabiliteitsschade weten. Misschien wezen wel wat linkse rakkers erop, maar die hebben altijd wel wat te mopperen.

Arnon Grunberg schrijft in De Volkskrant op 17 januari dat de sociaal-democratie het kapitalisme na 1945 mede heeft beheerd en het dus een historisch leugentje is dat beide lijnrecht tegenover elkaar staan. Tja, Grunberg heeft duidelijk nog geen ‘stabiliteitsschade’ in zijn vocabulair pakket. En het trucje is natuurlijk ook het inlassen van het woord ‘lijnrecht’. Twee deels tegengestelde partijen kunnen echter wel elkaar overeind houden, zolang er maar een zeker evenwicht is. Tot op een goed moment die balans doorslaat en er een stevige stabiliteitsschade ontstaat. Met alle gevolgen van dien.

Minister Van Bijsterveldt en Staatssecretaris Zijlstra moeten alle accreditatiecommissies maar eens wijzen op het grote risico van stabiliteitsschade. En nu de schoolexamens strenger worden moeten er zeker vragen over worden opgenomen. Want hoe kunnen we de toekomst kennen, als we de grote kans op stabiliteitsschade niet overzien?